Projecten

"Een treffend kenmerk van het tegenwoordige leven is zijn ingewikkeldheid en het onvermogen van de enkeling om het geheel te overzien"

Citaat uit E.N.S.I.E (in het jaar 1946)

En dan nu concreet: gerealiseerde projecten


Alle projecten, waar ik aan meewerk, hebben een paar dingen gemeen: ze zijn bedoeld om problemen op te lossen, die als erg hinderlijk worden ervaren en een beter rendement of groei van de organisatie in de weg zitten, er moet meer inzicht en overzicht komen, de complexiteit moet gereduceerd worden en met standaardoplossingen en checklists lukt het niet om dit voor elkaar te krijgen.

Om dit concreet te maken, volgen op deze pagina een aantal soorten projecten, waar ik je graag mee kom helpen. Heb je geen zin om deze lange pagina helemaal te lezen en wil je toch meer weten: neem dan contact met me op voor een afspraak. Dan kom ik luisteren met welke uitdagingen in de IT je te maken hebt en kijken we verder of ik je daarbij kan helpen.


Informatiesystemen en Business Intelligence

Managementinformatie is essentieel om een organisatie te kunnen sturen, in te spelen op kansen die zich voordoen en tijdig te reageren op dingen, die niet goed gaan. Je moet er vanuit kunnen gaan, dat de informatie betrouwbaar is en tijdig beschikbaar is.

Automatiseren is een vereiste als je over actuele informatie wilt beschikken. Zeker als meerdere systemen in gebruik zijn, waaruit gegevens bij elkaar moeten worden gehaald, vraagt dit automatiseren een gedegen voorbereiding. Alleen het inzetten van een tool voor Business Intelligence is niet genoeg en wel om de volgende redenen:
  • De dashboards worden te complex als de onvolkomenheden met de data niet in de applicaties worden opgelost, maar in het dashboard.
  • De link van de dashboards naar de processen en gegevens in de bronapplicaties moet helder zijn, anders wordt het wel erg lastig om te sturen op basis van de dashboards. Een KPI zegt alleen iets als duidelijk is hoe kan worden bijgestuurd als de streefwaarde niet wordt behaald.
  • De dashboards moeten automatisch worden bijgewerkt. Niet elke applicatie maakt makkelijke koppelingen naar de data beschikbaar en daarom vereist dit punt soms een creatieve oplossing.
Vooral het eerste punt vereist veel inzicht en is een belangrijke factor om de dashboards ook goed onderhoudbaar te maken voor de langere termijn.

Als BI-tools ingezet gaan worden, moeten de ontwikkelaars van de dashboards goed aangestuurd worden, zodat de complexiteit zo beperkt mogelijk blijft, de aansluiting met de gegevens uit de bronnen altijd controleerbaar is en toch alle stuurinformatie beschikbaar komt.

Als je dit soort projecten uit wilt gaan voeren, ga ik graag aan de slag om er een succes van te maken voor de korte en langere termijn.


IT in bedrijfsprocessen optimaliseren

Nu zo ongeveer alle processen in je bedrijf op een of andere manier gebruik maken van IT, is het onmisbaar dat die IT gebruiksvriendelijk is en efficiënt werkt. Dubbele invoer van gegevens, veel handmatige en foutgevoelige acties, processen die niet op elkaar aansluiten, te veel of te weinig details en verplichte zaken, die niet technisch worden afgedwongen, zorgen voor veel gedoe en ontevreden klanten en medewerkers.

Ik heb jarenlange ervaring in het optimaliseren van processen, die op een of andere manier gebruik maken van IT. Daardoor zie ik vaak mogelijkheden, die je eigen medewerkers nog niet hebben gezien en die veel meer mogelijk maken dan je denkt en met minder moeite dan vooraf nodig lijkt. Door in een vroeg stadium 'quick wins' te realiseren, zorg ik voor ruimte om meer verbeteringen uit te gaan voeren, zonder de medewerkers extra te belasten.

Vanuit de bedrijfsprocessen is er vaak ook een directe link naar de management-informatie. Dit geldt zowel voor de operationele stuurinformatie als de financiële verantwoordingen, die daar het resultaat van zijn.

Met het verminderen van het aantal vragen aan de IT-servicedesk kan ik je ook helpen. Enerzijds door de werkwijze van de servicedesk te verbeteren, anderzijds door incidenten te analyseren en structurele problemen op te lossen. Een niet goed functionerende IT-servicedesk kan alle andere verbeteringen flink in de weg zitten en een bottleneck worden voor de acceptatie daarvan.


Infrastructuur

De IT-infrastructuur is nooit een doel op zich (behalve bij een IT-bedrijf), maar zonder een goed functionerende infrastructuur haperen allerlei processen en informatiesystemen. Mede door de mist van afkortingen en termen is IT-infrastructuur voor niet-techneuten iets, wat het ongemakkelijke gevoel geeft, dat er veel geld in gaat zitten en dat het meestal niet doet wat het zou moeten doen.

In de loop van de jaren heb ik allerlei soorten uitdagingen en problemen met IT-infrastructuren opgelost, zoals:
  • Instabiliteit van systemen, netwerken en programma's verholpen.
  • Zorgen dat de infrastructuur binnen de gewenste tijden hoegenaamd altijd beschikbaar is.
  • Realiseren van een dual-datacenter infrastructuur, zodat ook bij grotere calamiteiten de beschikbaarheid geborgd is.
  • Oplossen van performanceproblemen met diverse soorten applicaties, servers en netwerken.
  • Het vereenvoudigen van de infrastructuur om de beheersbaarheid te verbeteren en de kosten te verlagen.
  • Beheerprocessen van de IT automatiseren, zodat de organisatie veel minder last heeft van onderhoudsmomenten en de organisatie kan groeien, zonder dat de afdeling IT uitgebreid hoeft te worden
  • Realiseren van een veilige manier om plaats- en tijdonafhankelijk te werken.
  • Integratie on-premise en cloudomgevingen (beveiliging, identity management, dataverbindingen, enz.).
  • Implementatie van allerlei zaken rondom de beveiliging van servers, netwerken, internetverbindingen en andere hard- en software. 
Ook als meerdere van deze zaken tegelijk spelen, kom ik je graag helpen. Het voelt dan misschien voor je aan als crisis, maar daar weet ik wel raad mee.


Leveranciersmanagement

Door de complexiteit van veel IT-omgevingen ontstaat regelmatig de situatie, dat leveranciers bij problemen naar elkaar verwijzen in plaats van het probleem op te lossen. Het vervelende is dan, dat ze in de SLA allemaal hun verantwoordelijkheid zo hebben beperkt, dat hen niets te verwijten valt.

Om zo'n impasse te doorbreken, is meestal iemand nodig, die voldoende kennis heeft van applicaties, servers, netwerken, databases en werkstations om op een goed onderbouwde manier te bepalen waar de oplossing gezocht moet worden. Daarna moet diegene de juiste leverancier kunnen overtuigen om aan de slag te gaan met het oplossen van het probleem.

Dit soort situaties heb ik regelmatig bij de hand gehad en naar tevredenheid opgelost, dus benader mij gerust als je hiermee te maken hebt en er zelf niet uitkomt.

Tot zover de voorbeelden van projecten, die ik heb gerealiseerd en waar ik nu nog graag aan meewerk.

Als dit je aanspreekt en je hebt problemen, waarmee ik je kan helpen, neem dan nu contact op of ontdek eerst nog welke persoon er achter de bedrijfsnaam 2A Business & IT Consultancy zit. Dat is trouwens niet zo'n lange pagina als deze.
WIE IS 2A?
Share by: